Informacje ogólne
Zgodnie z treścią art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy o opłacie skarbowej, obowiązek zapłaty opłaty skarbowej od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz od jego odpisu, wypisu lub kopii powstaje z chwilą złożenia dokumentu w organie administracji publicznej, sądzie lub podmiocie, o którym mowa w art. 1 ust. 2. Opłatę skarbową wpłaca się z chwilą powstania obowiązku jej zapłaty.
Jak wynika z treści § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej, składający wniosek lub pełnomocnictwo albo dokonujący zgłoszenia zobowiązany jest dołączyć dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej albo uwierzytelnioną kopię dowodu zapłaty, nie później niż w ciągu 3 dni od chwili powstania obowiązku jego zapłaty. Dowód zapłaty może mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej. Wygenerowany wydruk potwierdzający dokonanie operacji bankowej nie wymaga jako dokument elektroniczny pieczątki ani podpisu. Jako potwierdzenie dokonania operacji bankowej wystarczy, więc złożenie do akt sprawy ww. wydruku.
W dowodzie zapłaty opłaty skarbowej należy jak najdokładniej opisać, z jakiego tytułu opłata została wniesiona, tak aby organ administracji mógł każdorazowo zweryfikować, jakiej konkretnej sprawy administracyjnej dotyczy.
Reasumując opłatę skarbową składający pełnomocnictwo jest zobowiązany opłacić z chwilą jego złożenia a więc z góry, natomiast dowód zapłaty może dołączyć nie później niż w ciągu 3 dni od chwili powstania obowiązku zapłaty opłaty skarbowej.
Jeżeli jednak zobowiązany nie przedstawia potwierdzenia dokonania opłaty skarbowej od złożonego w sprawie pełnomocnictwa, to zgodnie z art. 11 ust 1 i 3 ustawy o opłacie skarbowej, organy administracji rządowej i samorządowej oraz pomioty, o których mowa w art. 1 ust. 2, przekazują organowi podatkowemu właściwemu w sprawie opłaty skarbowej zbiorczą informację o przypadkach nie uiszczania należnej opłaty skarbowej od dokonanych przez nie czynności urzędowych, wydanych zaświadczeń i zezwoleń (pozwoleń, koncesji), a także od zaświadczeń, o których mowa w art. 2 ust. 2, użytych w prowadzonych przez te organy lub podmioty postępowaniach oraz od złożonych do nich dokumentów stwierdzających udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz ich odpisów, wypisów lub kopii. Informacja ta jest przekazywana, co miesiąc, do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nie uiszczono należnej opłaty skarbowej i zawiera: imię nazwisko (nazwę lub firmę), adres podmiotu zobowiązanego do uiszczenia opłaty skarbowej oraz przedmiot, od którego nie uiszczono należnej opłaty skarbowej, w tym dane jednoznacznie identyfikujące ten przedmiot.
Należy jednak zaznaczyć, iż nie uiszczenie opłaty skarbowej od wniesionego pełnomocnictwa, jeżeli jest ono prawidłowo ustanowione zgodnie z zasadami określonymi w Kodeksie postępowania administracyjnego (Kpa) nie stoi na przeszkodzie załatwieniu sprawy przez organ administracji.
Zgodnie z treścią wskazanego powyżej art. 33 § 3 Kpa pełnomocnik każdorazowo dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Organ administracji publicznej może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony.
Złożenie dokumentu pełnomocnictwa w każdej odrębnej sprawie administracyjnej prowadzonej przed Granicznym Lekarzem Weterynarii powoduje też każdorazowo powstanie obowiązku zapłaty opłaty skarbowej, który ciąży na mocodawcy, pełnomocniku, przedsiębiorcy lub prokurencie.
W przypadku spraw prowadzonych w BCP Gdańsk opłatę skarbową w wysokości 17 zł od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii – od każdego pełnomocnika lub prokurenta występującego w sprawie należy wpłacać na właściwe konto Urzędu Miejskiego w Gdańsku.